Aikido dobásSok aikidóssal találkoztam az utóbbi időben, akiknek nem mondanak semmit azzal kapcsolatban, hogyan is kellene aikidóznia. Ez a cikk röviden összefoglalja a biztonságos edzés legfőbb szabályait: hogy hogyan gyakorolj, hogyan bánj a nálad kezdőbekkel, vagy mit tegyél, hogy ne okozz sérülést senkinek.

1. A partnered biztonsága az első.

Partner nélkül nincs gyakorlás: ha az, akivel gyakorolsz, sérüléssel fejezi be a technikát, akkor az aikido céljával (hogy minél több és jobb legyél) ellentétesen gyakoroltál.


A partnered nélkül – másrészt – nem tudsz gyakorolni. A cél tehát az, hogy ő folyamatosan jobb legyen és ezáltal te is folyamatosan fejlődj. Ezért a partnerednek a gyakorlás alatt folyamatosan biztonságban és a technikához mérten kellemesen kell éreznie magát – ez az én felelősségem, akár uke vagyok, akár tori.

A cél az aikidóban sosem lehet az, hogy elpusztítsd a partneredet, hogy sérülést, vagy fájdalmat okozz. A cél pont az ellenkezője: hogy építsd a partneredet, mert ezáltal fog ő is építeni téged, mind fizikailag, mind szellemileg.

2. Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj!

Mindent megteszek azért, hogy a gyakorlás ne álljon meg. Amint abbahagyjuk a technikát és elkezdünk valami mással foglalkozni, kizökkenünk a ritmusból. Elfogadom, amit a partnerem ad nekem és én is megpróbálom a lehető legtöbbet odaadni neki. Ukeként és toriként is minden eddigi tapasztalatomat felhasználom arra, hogy a technika sikeres és folyamatos legyen. Különben abbahagyjuk és nekiállunk beszélni. Ha nekiálltunk beszélni, akkor nem gyakorlunk. Ha nem gyakorlunk, nincs értelme az aikidónak.

Sose beszélgess az aikido-edzésen! Mindent meg tudsz beszélni előtte és utána is!

3. A folyamatosság, a bizalom és az erő helyes alkalmazása

Az aikido technikái a folyamatos mozgásra épülnek. Hacsak nem az alap mozdulatokat tanuljuk be, vagy esetleg sérülésveszély van, akkor nem állok meg a technika közben. A megállás mindig frusztrációval, feszültséggel jár, főleg, ha a másiknak nincs szándékában megállni a technika közben. Megpróbálom követni a partneremet folyamatosan, tartom a kontaktust, megpróbálok ráérezni, hogy mit akar a partnerem és mi fog történni. Amikor a dobáshoz érünk, megpróbálok a saját és mások testi épségére ügyelve a lehető legfinomabban esni és minél gyorsabban felállni, szintén megállás nélkül. Az esés indítja újra az egész kört – a támadással nem várok, felállok és azonnal támadok.

Földön feküdni az aikidóban egyrészt tiszteletlenség, másrészt veszélyezteti a testi épségedet – sose tegyél ilyet!

Az esés technikájának finomítása rendkívül fontos – folyamatosan kell dolgoznunk rajta, hogy a földet érés a lehető legpuhább és legkellemesebb érzés legyen a partneremnek és nekem is. Az utóbbi tízen valahány évben számos aikido-edzésen voltam és szomorúan látom, hogy sokan hakamásan sem tudnak esni, minden egyes eséskor félnek, görcsösen összerándulnak – ahelyett, hogy kényelmesen belenyújtóznának az esésbe és megbíznának a torijukban. Mindez azért van, mert kialakult az a téves elképzelés az aikidóval kapcsolatban, hogy a technikákkal fájdalmat, sérülést kell okozni a másiknak – különben nem vagy elég kemény fiú. „Az aikido nem a pusztítás, hanem a teremtés művészete.” – talán ismerős valahonnan ez a mondat…

Igazából az a kemény fiú, aki meg mer bízni a másikban dobás közben. Mert ahhoz erő kell és önbizalom. Akit dobnak, kiszolgáltatott helyzetben van. A dobó, a tori könnyedén össze is törheti az ukéjét (aminek, mint fentebb láttuk, semmi értelme), hogy a hatalmát és az erejét fitogtassa. Viszont mindannyian tudjuk, hogy aki a kiszolgáltatott helyzetben lévő, gyengébb partnerét sebesíti meg technika közben, az nem erős. Valójában csak a saját komplexusait, feszültségét vezet le a másikon – tehát gyenge. Gyenge legyőzni saját magát.

4. Korrekt támadás

Nagyon nagy fontosságot tulajdonítok a korrekt támadásnak is. Ha a támadás hamis, rossz, vagy kevés a lendület, esetleg éppen ellenkezőleg, a támadás olyan erős és gyors, hogy a tori nem tud vele mit kezdeni, a technika nem tud létrejönni, vagyis ismét a kellemes gyakorlás ritmikája törik meg.

Fontos tehát, hogy a tori szintjének megfelelően támadjunk – megfelelő időzítéssel és megfelelő testhelyzettel. A testednek a támadás végén sem szabad megállnia, ha folyamatosan gyakoroltok. Az uke feladata nem ér véget a támadással, neki is aktívan részt kell vennie a technikában a továbbiakban is. Az uke, a támadó nem „elszenvedője” a technikának, hanem aktív résztvevője. Nem áldozat, nem egy bábu, akivel bármit meg lehet csinálni. Az ukének is koncentrálnia kell a központjára, a tartására, a saját biztonságát is szem előtt kell tartania, amikor mozog a torival együtt. Vagyis az alapelvek – a távolság, az irány, a tartás, a hozzáállás és még sok hasonló – az ukéra is érvényesek.

Az uke és a tori közel egyenlőek az aikido technikák nagy részében. Hogy kinek kell győznie és kinek kell veszítenie, a szerepek írják elő – erről még később írni fogok. A lényeg, hogy aki veszít, annak nem szabad a szerepe miatt „hagynia”, hogy veszítsen. Neki is mindent meg kell tennie – az elvek betartásával -, hogy megőrizze a támadó szerepét és felfogását. Sosem szabad feladnia, csak a legvégén, amikor már nincs esélye tovább támadni.

5. Sosem a partnered hibája!

Az egód folyton azt mondja, hogy a partnered miatt nem sikerült a technika. Ha a partnered nem úgy mozog, ahogy te elvárnád, ne állj meg, ne szidd le! Próbálj a testeddel kommunikálni, ne szólj rá! Próbáld őt vezetni! Sok kezdőnek még nincs kialakult testtudata, veszélyérzete – jelezd finom atemivel, ha veszélyben van, de nem tud róla! Jelezd a mozdulataiddal, hova „kellene mennie”, hogy kellene helyezkednie technika közben – de sose bántsd testileg, vagy szavakkal! El kell fogadnunk, hogy az emberek hibáznak – mindenki hibázik, senki sem tökéletes, te sem! Gondolj rá, hogy te is voltál kezdő!

Ahelyett, hogy mások problémáival foglalkozol, foglalkozz a saját fejlődéseddel, a saját technikáddal, a saját egóddal! Nem a te feladatod, hogy elmagyarázd a technikát a partnerednek. Ha nem érti, nem tudja, menjetek oda a mesterhez, kérdezzétek meg – ő azért van az edzésen, hogy mindenkire figyeljen, mindenkinek megmutassa a technikát, akár ezredszerre is!

X